bescherm jouw database tegen spambots
Hoewel een toename van nieuwe records in jouw marketingdatabase meestal iets is om te vieren, kan een plotselinge piek in het aantal nieuwe records een teken van problemen zijn. Opt-in formulieren die geen ReCAPTCHA bevatten (om te verifiëren dat het afgeven van gegevens door een mens werd gedaan) zijn kwetsbaar voor spambots.
Categorieën
Een spambot is een computerprogramma dat een groot aantal echte of valse e-mailadressen aanmeldt bij duizenden mailinglijsten. Ze kunnen problemen veroorzaken met uw rapportage, de reputatie van de afzender en de leverbaarheid.

Wanneer weet je dat er spambots actief zijn in jouw database?
Een opname of toename van spambots in jouw database kunnen jouw reputatie als verzender aanzienlijk beschadigen en vormt daarbij een risico voor het betrouwbaar kunnen blijven afleveren van e-mail. Wanneer er spambots in jouw database actief zijn zie je, naast een verhoogd aantal nieuwe records, vaak een toename van het aantal spamklachten, bounces en uitschrijvingen, evenals een lager openingspercentage.
Spamklachten
Spamklachten nemen toe wanneer echte e-mailadressen door spambots worden toegevoegd zonder toestemming of medeweten van de eigenaar.
Stel je voor dat jouw e-mail opeens wordt toegezonden aan (honderden) mensen die nog nooit van je hebben gehoord, of geen idee hebben hoe je aan hun e-mailadres bent gekomen. Sommigen zullen jouw e-mail gewoon verwijderen of zich proberen af te melden, anderen zullen een spamklacht indienen bij hun mailboxprovider.
Ongeopende e-mails
Er is een kans dat jouw verzonden e-mail ongeopend in de mailbox achterblijft. Toch zijn ook ongeopende e-mails zijn slecht nieuws: lage openingspercentages zijn voor een mailboxprovider een duidelijk signaal dat uw ontvangers niet betrokken zijn bij u, uw merk of de inhoud van e-mails die je uitstuurt. Gebrek aan betrokkenheid is een factor die mede jouw verzendreputatie bepaalt en van invloed is op het afleveren van toekomstige e-mails en kan er zelfs toe leiden dat aflevering van e-mail wordt geblokkeerd.
Hoge bouncepercentages
Hoge bouncepercentages zijn een ander neveneffect van aanmeldingen door spambots. Mailboxproviders acteren vlot op e-mailadressen die misbruikt worden door spambots en zullen het aflevering van e-mail naar deze mailboxen beperken of tijdelijk sluiten. Het verzenden van e-mail naar een dergelijk e-mailadres levert in dat geval direct een bounce op. Wanneer je tijdens het verzenden van e-mail veel bounces genereert, wellicht door spambots in jouw database, zal een mailboxprovider jouw e-mailverzending geheel weigeren of blokkeren met nog meer bounces tot gevolg. Door deze blokkade zullen ook bounces ontstaan op legitieme records in jouw database wat directe schade oplevert aan de grootte van jouw (legitieme) marketingdatabase.
Spamtraps
Spambots vergroten ook het risico dat er spamtrap-e-mailadressen in jouw database terecht komen. De wijze waarop spambots e-mailadressen vergaren is daar de oorzaak van: “scrapen”. Met deze techniek worden e-mailadressen van websites verzameld wat de grootste bron is voor spamtraps.
Het identificeren en verwijderen van spambots
Zoals hierboven toegelicht zijn er veel signalen die je kunnen waarschuwen voor een mogelijke spambotaanval. Wanneer je het vermoeden hebt dat er mogelijk spambots in jouw database bestaan doe je er verstandig aan hierop actie te ondernemen: de spambots identificeren en verwijderen.
Het identificeren van spambots
In sommige gevallen is het gemakkelijk om spambots te herkennen, puur om naar het omdat de domeinen in deze e-mailadressen afwijken van wat je verwacht. Het is ook goed mogelijk dat een reeks aanmeldingen een gemeenschappelijk kenmerk hebben, zoals een reeks opeenvolgende getallen, een willekeurige alfanumerieke reeks of domeinen die hetzelfde woord bevatten, bijvoorbeeld:
– hrnursery.net
– mynursery.co
– hrnurseries.org
Begin met het exporteren van jouw database, inclusief alle velden. Op deze manier kan je zoeken naar eigenaardigheden. Hier zijn enkele andere dingen waar je op kan letten:
- Dagelijks (een hoog aantal) nieuwe abonnees – Elke dag een piek aan nieuwe aanmeldingen vanuit hetzelfde domein, elke dag op hetzelfde tijdstip, met behulp van adressen van gratis mailboxproviders als Hotmail, Yahoo en Gmail.
- Veel aanmeldingen binnen enkele minuten/seconden – Een groot aantal e-mailadressen dat in een onwaarschijnlijke hoeveelheid tijd wordt toegevoegd.
- Ongeldige e-mailadressen – Een toename van bounces op e-mailadressen die je recent verkregen hebt.
- Persoonlijke in plaats van zakelijke e-mailadressen – Een stijging van het aantal @hotmail.com- of @outlook.com- e-mailadressen is voor veel marketeers met een B2C database vrij normaal. Wanneer je je richt op B2B is dat echter opvallend aangezien deze doorgaans zakelijke e-mailadressen aantrekt.
- Zakelijke in plaats van persoonlijke e-mailadressen – Het tegenovergestelde van hierboven; een toename van het aantal zakelijke adressen wanneer jouw marketing zicht richt op B2C waar je vooral persoonlijke e-mailadressen verwacht.
- Plotselinge, frequente aanmeldingen vanuit buitenlandse domeinen — Bestaat jouw database vooral uit de bekende mailboxproviders en lokale mailadressen, dan is het opvallend wanneer er opeens mailadressen worden toegevoegd uit het buitenland waarvan het domein eindigt op .co.uk-, .ru, of .pl.
Wanneer je één van bovenstaande patronen kunt herkennen is de volgende stap het maken van een segment dat dat patroon gebruikt om nieuwe records die voldoen aan dit patroon te isoleren.
Het isoleren van spambots
Het is verstandig om de spambots die herkent zijn niet direct te verwijderen maar te isoleren en te voorkomen dat er mail uitgezonden wordt naar deze e-mailadressen. Op deze wijze voorkom je dat nieuwe spambots, welke reeds in jouw database bekend waren, opnieuw als mailbare records in jouw database terecht komen.
ReCAPTCHA en dubbel opt-in toevoegen aan opt-in formulieren
Hoewel de technieken van spambots zich voortdurend ontwikkelen kan je jezelf beschermen door een opt-in formulier met ReCAPTCHA te gebruiken. ReCAPTCHA zal vervolgens controleren of het opt-in formulier is ingevuld door een (spam)bot en waarnodig voorkomen dat ongewenste gegevens in jouw database terecht komen.
Uiteraard maak je gebruik van dubbel opt-in waarbij een nieuwe aanmelding de opname van zijn gegevens moet bevestigen.
Door beide standaarden te gebruiken voorkom je dat jouw database vervuild wordt met spambots en becherm je jouw verzendreputatie.