Gmail en Yahoo 2024 inbox protections
Goed nieuws voor gebruikers van Gmail en Yahoo: vanaf februari 2024 een nog schonere inbox!
Dankzij de wijzigingen die Gmail en Yahoo per februari 2024 invoeren zal ongewenste e-mail sneller gezien worden als spam en gefilterd worden.
Categorieën
Wat betekenen deze aanpassingen voor jou als verzender van e-mail? En het belangrijkste: wat moet je doen om te zorgen dat jouw e-mails voldoen aan de verscherpte policies?
Laten we beginnen met goed nieuws: beide mailboxproviders voeren vergelijkbare aanpassingen door. Wat dat betreft hoeven we niet gelijk met de handen in het haar te zitten.

Wat zijn de veranderingen?
Zowel Gmail als Yahoo hebben op drie punten hun policies aangescherpt en wanneer je de afgelopen jaren niet stil hebt gezeten is er eigenlijk weinig aan de hand. Het gaat hier niet om nieuwe technieken, wel heeft het toepassen van bestaande technieken nu impact op het kunnen afleveren van e-mail.
Geldt deze aanpassing voor iedereen?
In principe wel: iedere verzender van e-mail heeft belang bij het goed kunnen afleveren van e-mail en om moderne technieken toe te passen. Niet alleen omdat de mailboxproviders hier scherper op zijn, ook om het eigen domein te beveiligen voor misbruik door derden.
Gmail geeft officieel aan dat hun verscherpte policy betrekking heeft op verzenders die op één dat 5.000 of meer e-mails naar Gmail-adressen uitsturen.
Vanaf wanneer heeft de nieuwe policy effect?
De verscherping in de policy van zowel Gmail en Yahoo is er niet eentje die nieuwe technieken vereist. Het gaat immers om een verscherping van technieken die het kanaal e-mail al jaren kent: de basis van DKIM is gelegd in september 2011 en is een veelgebruikte authenticatietechniek. Verzenders die tot op heden nog geen DKIM inzetten lopen daarmee feitelijk achter op hedendaagse technieken.
Hoewel het verstandig is om zo vlot mogelijk te voldoen aan de verscherpte eisen als gesteld door Gmail en Yahoo is er nog niet direct paniek: Gmail houdt een tijdlijn aan waarbinnen de policy wordt toegepast.
In februari 2024 zullen verzenders die niet aan de afzendervereisten voldoen, (soft)bounces ontvangen op een beperkt percentage van e-mail die niet conform de nieuwe policy wordt uitgezonden. Op deze wijze wordt je geïnformeerd dat jouw e-mailverzending nog niet voldoet aan de nieuwe eisen. Wanneer je deze bounces ontvangt is dat een poging vanuit Gmail om je te wijzen op het feit dat je actie moet ondernemen.
In april 2024 zal daadwerkelijk een percentage van jouw verzonden e-mail geweigerd worden door Gmail wanneer je nog niet aan de verscherpte eisen voldoet. Dit percentage zal stapsgewijs verhoogd worden,
De vereiste voor het toevoegen van de hieronder beschreven ‘One-Click List-Unsubscribe Header’ gaat in per 1 juni 2024.
Wat zijn de nieuwe vereisten?
Als eerder aangegeven gaat het niet om nieuwe technieken, er wordt slechts een verscherping toegepast op de huidige policy van Gmail en Yahoo. Het doel hierachter is tweezijdig: het wordt makkelijker om gewenste e-mail, van valide verzenders, te onderscheiden van ongewenste e-mail. Daarnaast wordt het voor ontvangers van e-mail makkelijk om je af te melden van e-mail die je liever niet meer ontvangt.
1. Een makkelijke manier om je uit te schrijven
Voor gebruikers moet het makkelijker worden om zichzelf af te melden, dit moet mogeljik worden met slechts één klik. Een afmelding moet binnen twee dagen verwerkt zijn.

Deze functionaliteit heeft betrekking op de zogeheten ‘list unsubscribe header’ en enkel op commerciële of promotionele e-mail. E-mails van transactionele aard (wachtwoord vergeten, reserveringsbevestigingen, en optin bevestigingen) zijn hiervoor uitgesloten.
De techniek achter de ‘list unsubscribe header‘ bestaat reeds sinds 2018 en is onderdeel van de headers van een e-mail.
De meeste ESP’s ondersteunen deze standaard en sturen de ‘list unsubscribe header’ al automatisch mee. Je kan uiteraard navraag doen bij jouw leverancier of simpelweg zelf testen of deze header wordt toegevoegd aan jouw e-mails.
2. Stuur alleen e-mail die gebruikers willen lezen
Niemand houdt van spam, maar natuurlijk stuur jij enkel e-mail die ontvangers graag willen lezen. Gmail en Yahoo controleren nog strikter de hoeveelheid e-mails die je uitstuurt naar een specifiek mailadres (maildruk) en houden in de gaten of de ontvangers de door jou toegezonden e-mail ook daadwerkelijk lezen.
Ontvangers van e-mail kunnen al geruime tijd e-mail markeren als ongewenst. De drempelwaarde voor het aantal van dit soort meldingen wordt sterk verlaagd: een goede reden om nu tóch e-mails beter aan te laten sluiten op de interesse van de ontvanger.
3. E-mailauthenticatie
Wanneer jouw e-mails nog niet voorzien zijn van e-mailauthenticatie wordt dat nu echt tijd. Dankzij goed ingerichte e-mailauthenticatie kan een mailboxprovider controleren of het platform welke de e-mail uitstuurt hiervoor geautoriseerd is (SPF) en de
Het ingericht hebben van een DMARC policy wordt een verplichting. Een correcte ondertekening met SPF ´of DKIM is een tweede eis. Uiteraard is het verstandig om beide standaarden correct te implementeren.
Testen, testen, testen…
Één van de belangrijke en terugkerende zaken voordat je een e-mail uitstuurt is het testen of alles werkt zoals verwacht. Gelukkig zijn er eenvoudige tools om na te gaan bovenstaand voor jouw e-mail reeds geïmplementeerd is, een tool als EmailAnalyzer controleert voor jou de aanwezigheid van de ‘List unsubscribe header’ en bekijkt tevens of alle standaarden van e-mailauthenticatie correct ingeregeld zijn.
Goed gescoord na het testen? Je hoeft dan zelf enkel de kwaliteit van jouw database in de gaten te houden en te zorgen dat je e-mail uitstuurt die van interesse is voor de ontvanger.