De do’s and don’ts van de onderwerpregel
Het meest kritische element van jouw e-mail is de onderwerpregel. Dit is wat mensen ertoe aanzet jouw e-mail te openen. Dus het kan maar beter goed zijn en met voorkeur overtuigender dan alle andere e-mail die jouw klant ontvangt.
Categorieën
E-mailmarketing kan uiterst effectief zijn en daarom zoeken we creatieve manieren om de ontvanger onze e-mail te laten openen. 47% van de e-mailontvangers e-mail opent op basis van de onderwerpregel, terwijl 69% van de e-mailontvangers e-mail als spam rapporteert uitsluitend op basis van de onderwerpregel. . Wees dus creatief en slim, maar zorg ervoor dat je niet de verkeerde keuze maakt.

DO: Schrijf een onderwerp welke de aandacht trekt
Een goede conversie begint met een pakkende onderwerpregel. Wanneer deze de ontvanger niet prikkelt zal deze jouw e-mail waarschijnlijk niet openen.
Enkele tips voor een pakkende onderwerpregel zijn:
– Probeer niet meer dan 9 woorden en 60 karakters te gebruiken
– Gebruik je een emoji? Gebruik er dan niet meer dan één
– Beperk het gebruik van HOOFDLETTERS en schreeuwerige uitroeptekens!!!
DON’T: Een niet bestaande conversatie (Re:)
Er bestaat geen twijfel dat overtuigende onderwerpregels kunnen leiden tot hogere openingspercentages. Regelmatig krijg ik de vraag of het toevoegen van ‘Re:’ of ‘Fw:’ verstandig is en tot hogere openpercentages kan leiden. Het gebruik van misleidende onderwerpregels, door deze op een conversatie te laten lijken, kan spamfilters activeren waardoor jouw e-mail niet in de inbox beland.
Vervelender is wellicht dat misleidende onderwerpregels vaak gepaard gaan met een hoog aantal afgegeven spamklachten wat uw domeinreputatie niet ten goede komt. In een uiterst geval activeer je een blacklisting wat aflevering van e-mail in de toekomst bemoeilijkt.
DO: Maak het persoonlijk
Niets werkt beter dan een goede relatie. Wanneer je jouw data goed op orde hebt kan je een goede relatie heel goed terug laten komen in jouw onderwerpregel en marketingstrategie. Zodoende kan je een e-mail uitsturen enkele dagen na een aankoop, de klant informeren over bijpassende producten of iemand feliciteren met zijn verjaardag of een (klantrelatie) jubileum:
– Beste Jeroen, bedankt dat je al 7 jaar bij ons bent.
– Hiep, hiep, hoera: gefeliciteerd Jeroen!
– Hoe bevalt jouw nieuwe keuken?
– Hallo Jeroen, bevestig nog even jouw inschrijving.